Saturday 31 December 2011

something significantly random

باسم الله الرحمان الرحيم

"Ayah aku tak datang pun masa parents kawan kawan aku semua datang untuk majlis form 5. Time tu semua orang nangis nangis peluk mak ayah. Aku tahan je menangis. Dalam hati aku dah macam macam perkataan keluar. Mula mula kata nak datang tapi tak jadi pulak. Mak aku dah lah baru keluar hospital sebab demam.''

"Ayah aku cerai dengan mak aku masa aku sekolah rendah. Masa tu aku dah la tak rapat dengan mak aku. Ayah aku kahwin dengan orang lain. Dia dah ada anak baru, anak sendiri dah tak penting."

"Ayah aku yang sekarang memang la aku panggil ayah tapi perasaan dia tak sama macam dengan ayah sendiri. Ayah betul aku lagi pentingkan family baru dia."

Aku diam dan dengar. Cuba untuk teliti setiap butir perkataan yang keluar dari mulut kawan aku ni.

"oh kat sekolah dulu aku selalu kena dengan ustazah aku. cakap aku macam macam la. sebab aku datang dari family yang divorced, nak kata aku perangai macam ni sebab yela budak rosak la kononnye.''

''kat sekolah aku dulu cikgu cukup menyampah dengan aku. aku lah budak pompuan yang paling teruk kononnye sampai masuk dalam list budak nakal yang semua lelaki tiba tiba nama aku sorang je perempuan. no 3 pulak tu. habis jahat la aku ni''

aku pun pikir dalam dalam. kesian nya semua orang nak judge budak sekolah ni jahat semata mata sebab dia tak ikut peraturan macam orang lain. maksud aku dia ni di nilai sebagai orang yang lawan arus semata mata sebab dia ada pemikiran dan idea yang lain sikit dari orang lain. 

Orangnya bold. Akan buat apa saja yang dia rasa betul. kalau dia salah dia akan mengaku silap dia. tapi kalau dia betul dan dipersalahkan untuk benda yang betul, dia akan pertahankan habis habisan. hidup dia aku nampak macam satu perjuangan. aku cakap kat dia aku kagum dengan dia. dia kuat. kalau aku duduk kat situasi dia mungkin aku mengalah, aku mungkin tak cukup kuat. tapi dia relax, tenang je. seolah olah situasti susah dia tu dah terbiasa dia lalui. dah jadi darah daging. 

divorced parents, dikutuk diperli kat sekolah. what a life

cuba kau bagitau aku macam mana nak hidup tanpa seorang ayah yang masih hidup. yang masih ada diluar sana. yang dulu masa kecik manja manja kan kau tapi sekarang jarang contact kau, kisahkan anak anak bini lain. takde sape yang tuding jari kat sesapa sekarang ni. aku cuma nak suruh korang share imaginasi aku. 

kalau ayah aku tiba tiba ada family lain. dan tak kisah kat aku. apa jadi kat aku? 
di pusat pemulihan mungkin.

tapi kawan aku tu still di sini dan still berjaya jadi pelajar pandai. yang dulu kat sekolah hampir semua cikgu rasa dia tak mungkin kemana pun.
fyi. dia pelajar degree law. aku suka bila orang terkejut dengar dia ambik sesuatu yang orang lain semua kata bercanggah dengan dia dulu.
kau boleh nak pandang rendah seseorang serendah earth core sekalipun, tapi kau tak pegang masa depan seseorang.  
seseorang yang kau pandang sebelah mata tu boleh berdiri lebih tinggi dari kau.

dan aku tangan menaip sambil tengok kawan aku tidur lena kat sebelah.
muka innocent
entah kenapa aku bayangkan dia budak form 1 yang tertidur sebab pikir pasal mak ayah dah tak duduk sama sama. sedangkan kalau aku masa tu pikir pasal nak mintak duit belanja lebih sikit esok nak beli nasik lemak lauk ayam.

No comments:

Post a Comment