Monday 18 July 2011

Kita semua sama

باسم الله الرحمان الرحيم

Aku rasa semua yang aku lalui sekarang adalah proses belajar. Hidup ni tak pernah mudah. Tak pernah surut dari ujian ALLAH. Kalau hidup ni mudah macam makan kacang, takdelah yang namanya proses belajar. Sebab? Sebab we learn best through pain. Bila kita sakit kita akan beringat. Kalau sesuatu ujian tu sangat sangat menyakitkan kita, menyesakkan dada kita, kita akan ingat dan beringat. So that next time we'll be more careful. Jadi walau macam mana susah pun kita, fikir positif

Orang selalu cakap ''mulut senang lah cakap, orang yang menghadapinya je yang tahu''. ye walaupun aku juga turut menggunakan frasa tersebut hehe tapi seriously bila kita pikir secara positif dan rasional je yang akan buat kita lebih mudah untuk selesaikan sesuatu. 

Kehebatan fikir positif ni aku percaya semua orang pernah rasa. Mula mula kita down then tiba tiba kita dapat semangat untuk bangkit. Waktu tu kau cakaplah ribut taufan nak datang pun kita sanggup redah. Sampai orang keliling pun terkejut dari mana kau dapat semangat membara untuk teruskan hidup.

Tapi, once semangat ni turun....
Susah untuk naik kan balik. UNLESS kita dikelilingi oleh orang orang yang positif !

Positif ni bagi aku bagaikan suatu macam keramat tak terlihat tau. Bila kita tengah dalam susah, tengah kena uji, lepastu kita tarik nafas dalam dalam then be POSITIVE about our condition, secara ajaib kita boleh handle the situation. and even if we fail to do something we want the most, bila POSITIF, failure tu jadi macam suatu elemen positif untuk kita jadi positif, i.e bangkit!

you are not tangled yet with my words kan? hopefully not hehe. tapi apa yang aku nak disampaikan kat sini bukan je pasal being POSITIVE but also making people around you more positive by giving them motivation. Yes, it's what all mankind need in order to live, a good MOTIVATION .

Family yang sentiasa senyum and encourage our passion and pat our back whenever we need them, ibu dan ayah yang sentiasa cakap we have done our best in whatever we do when we are actually the worst among peers, kawan kawan yang selalu support kita. Pendek kata, sesiapa saja around us yang bagi kita semangat akan jadikan kita a STRONGER person. and and not to forget, ALLAH sentiasa bersama sama dengan orang yang bersabar. Jadi, berdoalah. DIA kan Maha Mendengar. . .

Kau bayangkan, itu baru family , kawan kawan bagi kata kata semangat .
Cuba kalau our beloved yang bagi semangat?
Fuh terbang melayang layang sampai ke awan. LOL


No comments:

Post a Comment