Friday 5 August 2011

Paranoid

باسم الله الرحمان الرحيم

Betul ke cinta tu takkan bertahan?
Kalau betul cinta takkan bertahan tapi sayang masih ada,
kenapa tak gunakan kebesaran sayang tu untuk kekal bersama, untuk setia?
Kenapa mesti berpisah?
Contoh macam gunakan sayang yang ada tu untuk sama sama toleransi.
Toleransi dalam menerima kelemahan pasangan
disamping memperbaiki kelemahan diri sendiri.
Proses give and take. Tolak ansur.
dan dua dua orang tu pun kena lakukan proses yang sama.
Terap unsur reciprocal.
Lepastu percaya.
Lepastu hormat.
Cinta tu datang dan pergi, turun dan naik.
Macam iman. Boleh bertambah, boleh berkurang.
Jadi caranya kena kukuhkan iman melalui ibadah sempurna.
Jadi caranya kukuhkan hubungan dengan toleransi sempurna, percaya sempurna, hormat sempurna.

Ke, sebenarnya hati salah satu yang dah berubah dibayangi orang lain,
sampai hilang percaya, hilang setia, hilang toleransi, hilang hormat pada pasangan?

Jadi kenapa guna alasan dah tak serasi?
Susah ke nak akui awal awal yang dah ada yang lain dalam hati?
Ohh. . jadi sebab tulah orang berpisah, putus tunang, bercerai?
________________________________________________________________________

Aku tau aku bukan orang yang layak cakap pasal ni semua. Aku tak pernah berada dalam situasi real relationship. Aku cuma teringat teringat cinta monyet zaman sekolah dulu dulu dulu dulu yang sememangnya takkan kekal tu. Aku buat konklusi. Kalau sekadar cinta monyet pun masih teringat, kalau cinta betul betul yang dah nak ke jinjang pelamin tapi terputus tengah jalan mesti lagi rabak hati. 
Jadi aku terus paranoid. Kita semua kena ada prinsip 'trust, loyalty, tolerant and respect' pada pasangan. Love will eventually fade. Sebab aku tak pernah percaya bertukar pasangan "for fun and relax ar beb we still young beb, enjoy" adalah sesuatu yang biasa. That is nonsense. Find one and only one that you truly wanna make as your halal one and stick with him/her until your last breath then pray that he/she is gonna do the same to you.
Now that is REAL LOVE from my 365 degree point of view.









p/s: ini semua terhasil lepas aku rasa takut untuk baca surat khabar yang hari hari 65% adalah berkisarkan rumah tangga bergolak atau putus tunang atau perpisahan atau perceraian.
None other than that. Pls note that.


3 comments:

  1. haha..macam selalu aku cakap cinta takkan bertahan tapi sayang akan bertahan,macam kita sayang kat mak kita..ada penah cakap saya cinta mak saya..haha..aku melalut..tapi sekali kita da berjumpa jodoh kita hati kita akan terdetik mengatakan dialah orangnya..kene percaya kata hati,tapi jangan terpedaya dengan hati juga..mcm mana tu??haha..tapi konklusinya sekali kau da jumpa kau akan tahu.insyaAllah

    ReplyDelete
  2. hahah saya cinta mak. comel
    tulaa, akan terdetik dlm hati.
    slh satu sbb aku tulis ni td sebab aku dgr berita pasal khairul fahmi dgn tunang dia da putus tunang.
    aku sedih sgt sgt. tersentuh. tak tahu la.
    sebab aku selalu harap dorg bersama forever.
    tp tu la, jodoh siapa yg tahu kecuali Allah..

    ReplyDelete
  3. hahah..kau mmg mnghayati perasaan elia tu la eh..xpe2..maybe bukan jdoh yg terbaik untuk dia kann..Allah lagi tahuu..

    ReplyDelete